Blog

A hajlékonyság fejleszthető (rövid interjú Nagy Gábor jógaoktatóval)

- Sokan azt gondolják, hogy jógázni csak a nagyon hajlékony emberek tudnak. Ez tévhit, igaz?
- Igen, hiszen a jógázhoz nem kell hajlékonyság, azt ugyanis a gyakorlatokkal tudjuk elérni. Méghozzá a legtöbbször úgy, hogy megtanuljuk a helyes mozgásmintát. Ha valaki azzal jön hozzám, hogy nem eléggé hajlékony, akkor megkérem 2-3 alap mozdulatra, amelyekkel ellenőrizhető, hogy mi lehet a merevség oka. Ha pl. a rossz mozgásmintából fakad a merevség, ez már egy előrehajlásból is kiderül. Ilyenkor adott esetben egy-egy igazítással sokat lehet segíteni a helyzeten. Nagyon sok „aha”-élményünk van. Ebből is fakad az, hogy a legeredményesebb jógázóim 55 év felettiek.

Mi van legbelül?

A jóga filozófiája szerint az önvaló körül öt burok van. Ezek a kósák.
Annamaja kósa (étel burok)
Pránmaja kósa (életerő burok)
Manómaja kósa (mentális burok, elme)
Vidzsnánamaja kósa (tudatosság burka)
Ánandamaja kósa (boldogság burok)

Törzscsavarások helye a női jóga gyakorlásában (Idegen tolakkal)

Ebben a blogbejegyzésben Bobby Clennell, Nők jógakönyve című művéből idézek. 
Ahogy a fordított gyakorlatokat, úgy a törzscsavarásokat is sokszor "mumusként" emlegetik a női jóga foglalkozásokon. Ez a hozzáállás nagyon limitált és felszínes tudást takar. 
Ahhoz, hogy egy gyakorlatot elvégezzünk, nem árt, ha van egy kis anatómiai ismeretünk.

Oldalak